Fontes, recursos e princípios metodológicos para a análise estética das linguagens audiovisuais

Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Comunicação

Syllabus

A methodology searching for formats and products in visual, sound, and audiovisual languages (cinema, video, radio, disk). Research source survey in collections and data bases (iconographic, infographic, journals). Preparation techniques of analysis templates of audiovisual products in live and recorded performance and their imagetic transposition (posters, record covers, films, brochures, etc.). Investigation methods comprising the epistemological basis premised on nomadism (Zumthor), movement and re-significance (Barnard). Case study of the Brazilian mediatic production in its variations and cultural re-significance between the 1950’s and 1970’s. Enable the researcher to collect, explore, identify, and analyze fashion products (emphasizing clothing and music) in their international and national movements within the national context of modernization.

Bibliography

MARCADET, Christian. Fontes e recursos para a análise das canções e princípios metodológicos para a constituição de uma fonoteca de pesquisa. In: VALENTE, Heloísa (Org.) Música e mídia: novas abordagens sobre a canção. São Paulo: Via Lettera; FAPESP, 2007
MC LUHAN, Marshall Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, [1962]1988.
MARCADET, Christian. Fontes e recursos para a análise das canções e princípios metodológicos para a constituição de uma fonoteca de pesquisa. In: VALENTE, Heloísa (Org.) Música e mídia: novas abordagens sobre a canção. São Paulo: Via Lettera; FAPESP, 2007.
MORIN, Edgar. Cultura de massas no século XX - o espírito do tempo. Rio de Janeiro; Forense, 1969.
MORIN, Edgar. On ne connaît pas la chanson. Communications, 6, 1965.
PEREIRA DE SÁ, Simone. Cultura material, gostos e afetos para além da noção de presença. In: MENDONÇA, Carlos Magno Camargos et al. (Org.). Comunicação e sensibilidade: pistas metodológicas. Belo Horizonte: PPGCOM UFMG, 2016.
PERPÉTUO; Irineu; SILVEIRA, Sergio A. O futuro da música depois da morte do CD. São Paulo: Momento Editorial, 2009.
SEVCENKO, Nicolau. A corrida do século XXI- no loop da montanha russa. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
VALENTE, Heloísa de A. D. Musicologia e história da música: a contribuição das linguagens da mídia no estudo da performance da canção. In: GARCIA, Tânia; TOMÁS, Lia (Org.). Música e política: um olhar transdisciplinar. São Paulo: Alameda Casa Ediorial, 2013.
ZUMTHOR, Paul. Escritura e nomadismo. São Paulo: Ateliê, 2005.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2007.