Cultura, poder e mídia em contexto de exceção

Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Comunicação

Syllabus

Reflection upon the power relationships in exception contexts. Political-cultural representations constituted in mediatic environments from the reflection upon the concepts of violence, power, State of Exception, culture, and mediatization. Reflection upon the mediatic products that are produced in these contexts, by means of the discussion about methodologies of their analysis.

Bibliography

AGAMBEN, Giorgio. Estado de Exceção. São Paulo: Boitempo, 2004.
ARANTES, Antonio. Produzindo o passado: estratégias de construção do patrimônio cultural. São Paulo: Brasiliense, 1984.
BARDIN, Laurence.  Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BOBBIO, Norberto; PASQUINO, Gianfranco (Org.) Dicionário de Política. Brasília: UNB, 2008/2010.
BRAGA, José Luiz. Circuitos versus campos sociais. In: MATTOS, Maria Angela et al. Mediação e Midiatização. Salvador, Bahia: EDUFBA, Compós, 2012.
CANCLINI, Nestor G. Cidades e cidadãos imaginados pelos meios de comunicação. Opinião Pública, Campinas, v. VIII, n.1, 2002.
CANCLINI, Nestor G. Culturas Híbridas. 4.ed. São Paulo: Edusp, 2006.
CHALOUB, Jorge; PERLATTO, Fernando. Intelectuais da “nova direita” brasileira: ideias, retórica e prática política. 39º Encontro Anual da ANPOCS, Caxambu-MG, outubro de 2015.
CHARTIER, Roger. O Mundo como Representação. Estudos Avançados, v. 5, n. 11, jan. abri. 1991.
CHAUI, Marilena. A não violência do brasileiro, um mito interessantíssimo. In: 1 Conferência Brasileira de Educação. São Paulo. 31 mar. 1980.
CHAUÍ, Marilena. Cultura e Democracia. São Paulo: Cortez, 1989.
FOUCAULT, Michel.  Vigiar e Punir. 42.ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 20.ed. São Paulo: Loyola, 2010.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade III: o cuidado de si. Rio de Janeiro: Graal, 1985.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. 7.ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.
GONZÁLEZ, Jorge A. Pensar a cultura (em tempo de vacas muito magras). Intercom - Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, v.19, n.1,1996.
LACLAU, Ernesto. Razão Populista. São Paulo: Três Estrelas, 2013.
MARTÍN-BARBERO, Jésus. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 4. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2006.
MARTÍN-BARBERO, Jésus. Globalização comunicacional e transformação. In: MORAES, Denis de (Org.). Por uma outra comunicação: mídia, mundialização cultural e poder. Rio de Janeiro?São Paulo: Record, 2003.
MIRANDA, José A. Bragança. Teoria da Cultura. Lisboa: Edições Século XXI, 2002.
RANCIÉRE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2004.
SODRÉ, Muniz. Antropológica do Espelho: uma teoria da comunicação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
SODRÉ, Muniz. As estratégias sensíveis: afeto, mídia e política. Petrópolis: Vozes, 2006.